sunnuntai 25. marraskuuta 2012

Tanskalaiset ja media

Mediakasvatuksen opiskelijoina olemme kiinnittäneet aika paljon huomiota erityisesti tanskalaisten median käyttöön. Joskus luennolla tai ryhmäkeskusteluissa tuntuukin mielenkiintoisemmalta kuunnella, miten joku tanskalainen opiskelija kuvailee jonkin mediavälineen käyttöä. Esimerkiksi eräässä ryhmäkeskustelussa yksi opiskelijoista kertoi videoimisen merkityksestä päiväkodissa. Oli mielenkiintoista, kuinka opiskelija, joka ei ole opiskellut mediakasvatusta, oli huomioinut, kuinka päiväkodissa videoidaan päivän tapahtumia vanhempia varten, mutta myös siksi, että lapsen kehityksen kannalta on hyvä katsoa itseään videolta. Näin esimerkiksi arat lapset voivat havainnoida omaa ryhmäkäyttäytymistään.

Harjoittelupäiväkodissammekin hyödynnettiin valokuvia, iPadeja, videointia, musiikkia ja kirjoja. Päiväkodille oli tullut myös uusi verkkopohjainen sovellus "My child", joka on eräänlainen e-reppuvihko vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan välistä kommunikointia varten. Sovellus oli vielä uusi, mutta henkilökunta tuntui suhtautuvan siihen hyvin myönteisesti, samoin kuin iPadeihin. 

Facebook tuntuu olevan täällä tärkeä kommunikoinnin ja tiedottamisen väline. Välillä jopa opettajat tiedottavat ja kyselevät asioita meiltä luokkamme yhteisen facebook-ryhmän välityksellä. Ryhmässä tiedotetaan aktiivisesti niin vapaa-aikaan kuin opiskeluun liittyvistä asioista. Facebook ei kuitenkaan ole näppärin vaihtoehto informoida kokonaista luokkaa, koska sadoista viesteistä on vaikea erottaa niitä kaikista tärkeimpiä eikä kaikista viesteistä tule ilmoitusta, joten ne jäävät helposti lukematta. Tämä on aiheuttanut jonkin verran ongelmia ja turhaa ärsyyntymistä, koska viestit eivät ole tavoittaneet kaikkia tai ne on ymmärretty väärin. Opiskelijoiden välillä Facebookin käyttäminen on ihan ok, mutta opettajat saisivat kyllä käyttää koulun virallisia tiedotuskanavia.

Koulumme kirjastossa on käytössä vain muutama tietokone. Sen sijaan iPadeja on reippaasti. Viime viikolla luokkaan kannettiin pari laatikollista iPadeja joilla työskentelimme. Halutessaan iPadin sai myös ottaa kotiin lainaan. Laitteen käyttöön emme saaneet kovinkaan kummoista opastusta, vaan opettajan mielestä meidän tuli vain "leikkiä" laitteella, jotta oppisimme käyttämään sitä. Mediakasvatuksen näkökulmasta opettajan ajatushan oli vallan mainio, koska usein ihmiset ovat käyttämättä uusia laitteita sen takia, koska "eivät osaa käyttää" niitä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti