sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Puukkoja ja akrobatiaa



Tällä viikolla oli jo vähän hankaluuksia herätä ja ehtiä ajoissa kouluun. 8.30 alkavat aamut ovat tuttuja..öö.. lukiosta? Toisin kuin Suomessa, täällä meillä on lukujärjestys. Kouluun mennään joka päivä ja yleensä päivän pituus on 8 tuntia. Yhtä oppiainetta on lukujärjestyksessä usein 3,5 tuntia, jossa välillä pidetään tauko. Poissaoloista ei varsinaisesti olla erityisen tiukkoja. Opettajat tarkastavat läsnäolijat tuntien alussa, mutta poissaolijoiden ei tarvitse selvittää syitä tai muuta sellaista. Lähinnä kyse on siitä, että opiskelijoiden oletetaan osallistuvan opetukseen. Lukujärjestys on kuitenkin ihan mukavaa vaihtelua, koska lukujärjestykseen on varattu myös tilaa ryhmätöiden tekemiselle.

Tällä viikolla HNT-tunneilla saimme valmiiksi viime viikolla aloittamamme puukot sekä puukkojen tupet. Jokaisen puukko on erinäköinen, mutta jokainen niistä on todella kaunis ja ainutlaatuinen.











HBM-tunneilla toiminnallisuus ja teoria kulkevat rinnakkain. Kokeilemme, touhuamme ja teemme paljon kaikenlaista, mutta opettaja myös kertoo, miksi teemme näin. Esimerkiksi miksi joka tunnin aluksi otamme toisiamme käsistä kiinni, teemme ringin, tanssimme ja laulamme (Näin saadaan ryhmä hiljenemään, kuuloetäisyydelle ja keskittymään tulevaan ohjeistukseen. Laulaminen ja tanssiminen taas tekevät kaikesta hauskempaa ja vahvistaa me-henkeä.). Kun itse pääsee kokeilemaan asioita, oppii paljon enemmän kuin pelkillä opettajajohtoisilla luennoilla.
Tunneilla harjoittelimme ottamaan ryhmän haltuun ja toimimaan yhdessä. Tärkeä tavoite on myös vahvistaa jokaisen yksilön minäkuvaa. Opettajaamme Pallea lainaten "meidän ei tarvitse olla mestareita, vaan tärkeintä on, että jokainen tuntee olevansa 'okay' ". Tämän viikon teemana oli movement, jota harjoiteltiin esimerkiksi jonglöörauksen ja akrobatian keinoin.





Ettei opiskelumme täällä vaikuta olevan kuin elämää lasten kesäleirillä. Kurssisuorituksena suunnittelemme ja toteutamme päiväkodissa toimintatuokiot sekä HNT että HBM opinnoissa. HNT tuokin pääajatuksena on oppia luonnosta ja luonnonilmiöistä. HBM tuokion teemana on sirkus ja tuokion tavoitteena on saada lapset liikkumaan ja kokemaan asioita kehollaan. Tuokioista tehdään ryhmissä esseet pedagogiseine perusteineen sekä valmistellaan esitys muille ryhmille.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti